Vereniging Oud-Linschoten
voor het behoud van Linschotens erfgoed

Het doel van een plaatselijke historische vereniging is om de geschiedenis van de gemeente Linschoten in beeld, geluid en tekst vast te leggen en te bewaren voor toekomstige generaties. Maar ook om historisch materiaal te verzamelen, te beheren, conserveren en te tonen aan het publiek.

Sinds 2015 bevindt de historische vereniging zich in het VOL museum op de eerste verdieping van het scholencomplex De Brede Vaart.

Om de vereniging zichtbaarder te maken en ook om te tonen wat een mooi dorp Linschoten en deze omgeving is, beschikt de VOL sinds juni 2021 over een winkelpand op Dorpstraat 45. Bij ‘De Ballensnoeperij’ kan men voor zowel historische als toeristische informatie binnenlopen tijdens openingstijden. Met een beetje geluk worden bezoekers aan TIP Linschoten verwelkomd door vrijwilligers die zijn gekleed in oude plaatselijke streekdracht.

Thema ochtend & activiteiten

De Vereniging Oud-Linschoten organiseert, met uitzondering van juli en augustus, iedere tweede zaterdag van de maand een themaochtend. Deze bijeenkomst vindt plaats in de grote zaal van Dorpshuis De Vaart aan het Burgemeester de Geusplein in Linschoten.

De inloop is vanaf 10.00 uur en de lezing of presentatie start om 10.30 uur en duurt tot circa 12.00 uur. De toegang is gratis voor zowel leden als niet leden. Voor de koffie of thee wordt een vrijwillige gift gevraagd als bijdrage in de kosten.

De Ballensnoeperij

Sinds 23 juni 2021 heeft de VOL de beschikking over een winkelpand op Dorpstraat 45.
De Ballensnoeperij is de zichtlokatie van de Vereniging en heeft als doel bezoekers van historische en/of toeristische informatie te voorzien tijdens de openingstijden van de winkel.

Dorpswandeling met Gids

Vereniging Oud-Linschoten verzorgt meerdere activiteiten waarvan één een rondleiding met een gids door het mooie Linschoten.

Het VOL Museum

Iedere woensdagmorgen is er vanaf 10:00 uur vrije inloop bij de Vereniging Oud Linschoten. Haal uw herinneringen op aan een vervlogen tijd. U kunt kennismaken met onze verzamelde stukjes geschiedenis rond ons dorp.